Kan Jam är ett roligt och snabbt spel som kan spelas av unga och gamla, flickor och pojkar, oavsett förmåga. Kan Jam kan spelas med vänner och familj i trädgården, på stranden, i parken eller som en aktivitet i skolan och idrottshallen. En utmärkt aktivitet i skolan för alla elever. Enkla regler. Spelet utvecklar reaktionsförmåga och främjar öga handmotorik. Tunnorna går alldeles utmärk att använda till alla möjliga aktiviteter så som basket, att kasta prick med ärtpåsar eller bollar. Wabobba moonboll passar också väldigt bra till denna aktivitet. Du ersätter hel enkelt frisbeen med moonboll och kastaren studsar då bollen en gång i marken innan partnern skall försöka styra ner bollen i tunnan.
• kan ställas in och spelas var som helst
• lätt att ta med sig
• ett spel där alla kan delta oavsett förmåga
• enkla regler
• helt set
Produktinformation:
• Innehåller 2 st. tunnor används som mål
- består av stark plast som är fäst ihop till en cylinder.
- höjd: 50 cm
- diameter: 43 cm
• 2 st. KanJam-klistermärken
• 1 st.. KanJam Frisbee / disc
• 1 st. anpassad förvaringslåda
GENERELLA REGLER FÖR KAN JAM
Kastaren måste vara bakom målet när hen kastar. Inga poäng fås om kastaren passerar linjen.
Inga poäng fås om frisbeen träffar marken innan den träffar målet (tunnan).
Det delas inte ut poäng om mottagaren nuddar frisbeen två gånger eller tar tag i den eller föser ner den.
Team Kastlaget tilldelas tre poäng om en motståndare ingriper i spelet för att försvara målet. Om poängen är 19 eller 20, tilldelas resp. 2 och 1 poäng.
Ett lag måste göra exakt 21 poäng för att vinna. Om poängen i ett kast gör att lagets poäng överstiger 21 kommer poängen för kastet att dras av från lagets nuvarande poäng och spelet fortsätter. T.ex. har kastande lag 20 poäng och gör en "hink" dvs. 3 poäng, reduceras lagets poäng till 17.
Lagen måste spela ett jämnt antal omgångar innan matchens slut, såvida inte ett av lagen gör en "Instant Win" -poäng. Det anses allmänt vara en fördel att välja att kasta sist.
(The Hammer) på samma sätt som den senaste träffar baseboll.
Om spelet är oavgjort, koras vinnaren i en övertidsrunda. Varje lag spelar en omgång och laget som får flest poäng vinner. Övertidsrundorna fortsätter tills poängen inte längre är lika.
SPELPLAN
Standardavståndet mellan målen är ca. 15 meter. Avståndet kan justeras beroende på spelarnas ålder och skicklighet.
INNOMHUS
Perfekt för idrottssalar och andra inomhusanläggningar. Spelet lämnar inga märken på golvet.
UTE
Lämplig för praktiskt taget alla utomhusområden.
SYFTE
Målet med spelet är att få poäng genom att kasta / kontrollera frisbeen så att den träffar målet eller går in genom öppningen i tunnan. Spelet avslutas när ett lag har gjort exakt 21 poäng eller gjort en "Instant Win" -poäng.
TEAM
Spelet har fyra spelare med två i varje lag. De två spelarna i samma lag (partnerpar) står vid sina respektive mål. Paret arbetar tillsammans för att få poäng omväxlande som kastare och mottagare
SPELET
Dra lott för vilket lag att starta. Ett jämnt antal omgångar spelas på samma sätt som med omgångar i baseboll. Partnerparet står vid sina respektive mål och turas om att kasta och ta emot. En spelare kastar frisbeen och den andra spelaren styr den mot målet eller in i målet (tunnan). När båda spelarna har kastat var sin gång går frisbeen över till det andra laget. Kastaren kan få poäng genom att träffa målet eller genom att kasta frisbeen i måle (tunnan)t. Mottagaren får inte slå frisbeen två gånger eller fösa den. Mottagaren kan röra sig var som helst i spelområdet för att styra frisbeen. Kastaren måste vara bakom målområdet när du kastar. KanJam är ett snabbt, snabbt tempospel.
POÄNGSÄTTNING I KAN JAM
-
Mottagaren styr / nuddar / dunkar frisbeen så att den träffar tunnan någonstans = 1poäng.
- Kastaren träffar tunnan direkt utan att partnern nuddar frisbeen = 2 poäng
- Obs: Om frisbeen går in i "Instant Win" -facket men reflekteras utanför målet räknas det som "Deuce" -poäng.
- "Slam Dunk" - mottagaren styr / nuddar / dunkar frisbeen så att den landar inuti tunnan = 3poäng
(Detta kommer nästan alltid att hända genom toppen av målet, men frisbeen kan också komma in i målet genom öppningen på framsidan).
INSTANT WIN
-
Direkt poäng - kastaren kastar frisbeen direkt i målet utan hjälp av partnern. Frisbee kan antingen kastas i målet genom målets topp eller genom öppningen på framsidan av målet. Ett lag som gör en "Instant Win" -poäng vinner och motståndarna får inte möjlighet att göra ett sista kast.
FÖRDEL
KanJam är lämplig för spelare över 10 år och kräver inga speciella färdigheter. Du måste kasta och kontrollera frisbeen. Detta interaktiva, snabba spelet är lätt att lära sig, roligt att titta på. KanJam är bra rilig och träning samt övar upp öga hand motoriken. Spelet uppmuntrar sportsmannaship och spelas utan fysisk kontakt. "Instant Win" -regeln gör spelet extra spännande genom att ge båda lagen möjlighet att vinna fram till sista sekunden. KanJam är lätt att transportera och kan spelas nästan var som helst.