Pertra-koffer "Konstruktion" främjar uppfattningen av rumsliga relationer och rumslig placering. Ögon-handkoordination och mycket annat övas i detta mycket genomtänkta undervisningskoncept.
Huvudsakliga användningsområden:
- Platsdetektering av utrymme
- Att känna igen rumsliga relationer
- Rumsligt konstruktiva färdigheter
- Visuell motorisk koordination
- Effektmätning
- Differentiering
Produktinformation:
- Träväska 65x44x9 cm
- 167 stycken delar
Leverans utan bottenplatta
Pertra "Construction"-fallet: 4 praktiska exempel
Övning 1 "Konstruktion": Barnet bygger en väg utifrån en mall. Genom att bygga lär sig barnet gatans riktning och gatans förlopp. Sedan följer barnet vägen i bilen. Till sist transporterar barnet träkulan i bil från startlådan till mållådan. Ögon-handkoordination och kraftdosering tränas.
Övning 2 "Fånga formulär": En blankett läggs på den vanliga basplattan. Detta täcks med väljaren. Barnet drar väljaren över bottenplattan. Väljaren släpper alltid en ny formsektion. Barnet sätter mentalt ihop klippen och ritar formen från minnet på pappret.
Övning 3 "Handlingsplanering": Ett ihåligt ben ligger på längden i övre vänstra hörnet och ska flyttas till det nedre högra hörnet. Det ihåliga benet får endast vridas 90 grader runt en av de två kulaxlarna per drag. Träkulorna får inte hoppa över. Barnet planerar drag för drag och får erfarenhet av planeringsrutiner.
Övning 4 "Taktilt spår efter spår": Den färdigbyggda Pertra-vägen är täckt och ska kännas med fingrarna. Vägen ska sedan byggas om. Genom dessa aktiviteter främjas den taktila uppfattningen av den rumsliga positionen och rumsliga relationer, minne, visuell fantasi och uppmärksamhet.
Pertra undervisningsset
Består av mer än 2 300 byggstenar och element som kan kombineras med varandra och därmed resultera i många användbara tillämpningsmöjligheter.
Marianne Frostig-konceptet låg till grund för utvecklingen av Pertras utbildningsmaterial, som ständigt vidareutvecklas genom nya insikter om barns utveckling.
Idag omfattar Pertras utbildningsmaterial 7 träväskor och därmed följande utvecklingsområden:
- Sensorimotorisk (finmotorik)
- språk (begreppsbildning)
- Visuell perception (relaterad till skolfärdigheter)
- Högre kognitiva processer (minnesprestanda, deduktiva och induktiva resonemang)
- Grafisk motorik
- Matematik
De enskilda utvecklingsområdena främjas i den aktiva diskussionen på ett verksamhetsinriktat sätt. Om terapeuten eller pedagogen också intar Frostig-konceptets humanistiska inställning, uppmuntras även sociala och emotionella färdigheter i interaktionen. Utöver den uppgiftsorienterade användningen baserad på nyare utvecklingsmodeller kan Pertras reklammaterial även användas för att utveckla kreativitet och fantasi. På grund av dess teoretiskt välgrundade användning är Pertras reklammaterial extremt effektivt, både i användning med barn och vid rehabilitering av vuxna, och bör inte saknas i någon institutionell verksamhet med barn eller terapeutisk anläggning. Pertras marknadsföringsmaterial kan användas som ett komplement på handlingsnivå och i alla vanliga terapikoncept.
Pertras reklammaterial rekommenderas av det internationella Frostig Society för implementering av Marianne Frostig-konceptet inom utbildning och terapi. Ytterligare information om Pertras reklammaterial, seminarier och möjliga tillämpningar finns på www.pertra.de