Beskrivning
Eleverna/deltagarna placeras så att de bildar en yttre cirkel och en mindre inre cirkel. De två cirklarna står vända mot varandra och är separerade av bredden på Omnikin-bollen. Deltagarna skjuter bollen i sidled mellan cirklarna och spelar ett av följande spel:
Starta motorn
Hur många varv klarar bollen att fullfölja på en minut? Resultatet jämförs sedan med antalet varv bollen gör i varje riktning. Ju snabbare deltagarna rör bollen, desto snabbare går "motorn". Målet är att slå gruppens tidigare rekord eller tävla mellan två dubbla cirklar.
Denna samarbetslek är perfekt för att stärka lagarbete, strategiskt tänkande och hand-öga-koordination. Den lär eleverna/deltagarna att samarbeta och kommunicera för att nå gemensamma mål.
Indiana Jones
En elev/deltagare springer bort från Omnikin-bollen längs cirkelbanan. Både löparen och bollen kan byta riktning när som helst. När bollen träffar löparen, kommer en ny frivillig in för att ta över deras plats.
Planetjakt
Bollen representerar en planet. En elev/deltagare springer längs cirkelbanan och försöker röra vid Omnikin-bollen. Både löparen och bollen kan byta riktning när som helst. När bollen blir vidrörd, kommer en ny deltagare in som nästa jägare.
I början slår alla lätt på bollen när den passerar framför dem, men efter hand kommer deltagarna att lära sig samarbeta för att få bollen att röra sig snabbare. För att stimulera fantasin kan föreslagna namn på planeten användas under aktiviteten.
Anpassningar