Beskrivning
Spelet spelas individuellt, men det är möjligt att bilda allianser under spelets gång. Spelets mantra är dock tydligt: Allianser är till för att brytas!
Mål
Att vara den sista överlevande.
Rekommenderad utrustning
Extra utrustning
Hinder placerade runt spelområdet, såsom:
- Plint
- Hockeymål
- Hopfällbara mattor placerade som dragspel
- Uppblåsbara element
Dessa hinder ger variation och strategi till Poison och ger deltagarna fler möjligheter att gömma sig och navigera i spelet.
Miljö
Inomhus (gymnastiksal)
Utomhus (gräsmatta)
Speltid per omgång
> 10 minuter
Fördelar för eleverna/deltagarna
- Öga-hand-koordination: Förbättrar precision och kontroll.
- Kardiovaskulär kapacitet: Ger bra uthållighetsträning.
- Reaktionstid (reflexer): Ökar förmågan att reagera snabbt på rörelser och händelser.
Fördelar för lärare/aktivitetsledare
- Stora grupper: Perfekt för att inkludera många deltagare samtidigt.
- Flexibilitet: Flera varianter av spelet kan enkelt anpassas till olika behov.
Hur spelet spelas
-
Uppställning
- Placera hinder runt spelområdet så att deltagarna kan gömma sig bakom dem under spelet.
- Förklara reglerna för deltagarna innan spelet börjar.
- Sjukhus och sjukstuga
- Sjukhuset: En elev/deltagare hamnar på sjukhuset om de blir "förgiftade". De måste stanna där tills personen som förgiftade dem antingen själv blir förgiftad eller begår ett regelbrott.
- Sjukstugan: En elev/deltagare hamnar på sjukstugan om de begår ett regelbrott. De måste antingen vänta i 30 sekunder eller utföra en uppgift som 10 upphopp eller 5 armhävningar för att komma tillbaka in i spelet.
-
På väg till sjukhus eller sjukstuga:
- En elev/deltagare som är på väg till sjukhuset eller sjukstugan måste ha handen på huvudet för att visa att de inte kan delta i spelet på väg dit.