Kin-ball-lek | Poison Game

Omnikin poison lek

Spelet spelas individuellt, men det är möjligt att bilda allianser... dock med ett viktigt förbehåll: Allianser är till för att brytas!

Roliga bollspel

- Får upp pulsen och skrattet flödar

Beskrivning

Spelet spelas individuellt, men det är möjligt att bilda allianser under spelets gång. Spelets mantra är dock tydligt: Allianser är till för att brytas!

 

Mål

Att vara den sista överlevande.

 

Rekommenderad utrustning

  • 3 st Omnikin® Sixball i olika färger

 

Extra utrustning

Hinder placerade runt spelområdet, såsom:

 

  • Plint
  • Hockeymål
  • Hopfällbara mattor placerade som dragspel
  • Uppblåsbara element

 

Dessa hinder ger variation och strategi till Poison och ger deltagarna fler möjligheter att gömma sig och navigera i spelet. 

 

Miljö

Inomhus (gymnastiksal)

Utomhus (gräsmatta)

 

Speltid per omgång

> 10 minuter

 

Fördelar för eleverna/deltagarna

  • Öga-hand-koordination: Förbättrar precision och kontroll.
     
  • Kardiovaskulär kapacitet: Ger bra uthållighetsträning.
     
  • Reaktionstid (reflexer): Ökar förmågan att reagera snabbt på rörelser och händelser.

 

Fördelar för lärare/aktivitetsledare

  • Stora grupper: Perfekt för att inkludera många deltagare samtidigt.
     
  • Flexibilitet: Flera varianter av spelet kan enkelt anpassas till olika behov.

 

Hur spelet spelas

 

  1. Uppställning

  • Placera hinder runt spelområdet så att deltagarna kan gömma sig bakom dem under spelet.
     
  • Förklara reglerna för deltagarna innan spelet börjar.

 

  1. Sjukhus och sjukstuga
  • Sjukhuset: En elev/deltagare hamnar på sjukhuset om de blir "förgiftade". De måste stanna där tills personen som förgiftade dem antingen själv blir förgiftad eller begår ett regelbrott.
     
  • Sjukstugan: En elev/deltagare hamnar på sjukstugan om de begår ett regelbrott. De måste antingen vänta i 30 sekunder eller utföra en uppgift som 10 upphopp eller 5 armhävningar för att komma tillbaka in i spelet.
     
  1. På väg till sjukhus eller sjukstuga:

  • En elev/deltagare som är på väg till sjukhuset eller sjukstugan måste ha handen på huvudet för att visa att de inte kan delta i spelet på väg dit. 

Förgiftning

  1. Hur man blir förgiftad:

  • En elev/deltagare blir förgiftad om en boll kastad av en annan deltagare träffar dem, och de inte lyckas fånga bollen innan den når marken.
     
  • En elev/deltagare blir också förgiftad om de kastar bollen till en annan deltagare, och mottagaren lyckas fånga bollen innan den når marken.

 

  1. Hur man undviker förgiftning:

  • Eleverna/deltagarna måste vara uppmärksamma och snabba för att fånga bollen innan den når marken.

 

Regelbrott

  1. Gå med bollen:

  • Eleverna/deltagarna får gå med bollen så länge den förblir på marken. De kan använda fingrarna för att skjuta eller rulla bollen (fingerdribbling) på marken.
     
  • När eleven/deltagaren lyfter bollen från marken får de inte längre gå med den. Om de gör det räknas det som ett regelbrott, och de måste gå till sjukstugan.

 

Tidsstraff:

  • När eleven/deltagaren har lyft bollen från marken för att kasta den, har de 10 sekunder på sig att göra sig av med den. Om de överskrider denna tid är det ett regelbrott, och de måste gå till sjukstugan.

 

  1. Dubbel dribbling:

  • När en elev/deltagare har lyft bollen från marken för att kasta den, får de inte lägga tillbaka bollen på marken och börja röra sig igen. Om de gör det räknas det som ett regelbrott, och de måste gå till sjukstugan.

 

  1. Färgbrott:

  • När en elev/deltagare har kastat en boll får de inte röra samma boll igen innan de har rört en boll i en annan färg. Om de gör det räknas det som ett regelbrott, och de måste gå till sjukstugan.

 

  1. Dubbel boll:

  • En elev/deltagare får aldrig röra vid två bollar samtidigt. Om de gör det räknas det som ett regelbrott, och de måste gå till sjukstugan.

 

  1. Stöldkontakt:

  • En elev/deltagare kan försöka överraska en annan genom att stjäla bollen medan den är på marken, men de måste klara det utan att röra vid personen. Om de gör det räknas det som ett regelbrott, och de måste gå till sjukstugan.

 

  1. Huvudkontakt:

  • Om en elev/deltagare kastar en boll och träffar en annan i huvudet räknas det som ett regelbrott för båda deltagarna. Båda måste gå till sjukstugan.

 

Flere roliga spel med Kinball och Omnikinbollar

Se alle våre Kin-ball og Omnikin baller her >>